ReizenUnieke ervaringen

Een meerdaagse trektocht door de jungle bij Chiang Mai

De beste plek in Thailand om een meerdaagse trektocht door de ongerepte Thaise jungle te maken is in het noorden van Thailand. Het landschap vlakbij de stad Chiang Mai is uitgestrekt, onaangetast en eindeloos groen. Je kunt er uren wandelen zonder dat je andere mensen of dorpjes tegenkomt. Ik heb een driedaagse trektocht gemaakt door de jungle en ik heb genoten van iedere stap en iedere seconde! Deze trektocht in Chiang Mai was het gaafste wat ik in het noorden van Thailand gedaan heb!

Benieuwd hoe deze gave 3-daagse trektocht in Chiang Mai eruit zag? Lees mijn persoonlijk verslag!

De eerste dag van de trektocht in Chiang Mai

Vanuit Chiang Mai rijden we naar het noorden in de richting van het dorpje Pai. We rijden naar de bergen en we laten de grote stad ver achter ons liggen om zo steeds dieper de jungle in te gaan. Er zijn steeds minder dorpjes en het enige wat ik na een uur rijden zie zijn enkel bergen, groene rijstvelden, bananenbomen en een rivier die dwars door het hele landschap kronkelt.

Na twee uur rijden worden we ergens gedropt en begint de trektocht in de omgeving van Chiang Mai! We wandelen een aantal uren door een prachtig bos. De vele bladeren zorgen voor schaduw en daardoor is het er gelukkig lekker koel. We komen uiteindelijk aan in een heel klein dorpje waar ik meer dieren zie dan mensen. Overal struinen varkens rond, rennen honden, scharrelen kakelende kippen en grazen er waterbuffels. Samen met de andere mensen uit mijn groep overnacht ik in één van de kleine houten huisjes.

Aankomst in het dorpje waar we gaan slapen

Kort na aankomst in dit kleine dorpje verdwijnt de zon al snel achter de bergen en de temperatuur daalt direct met 10 graden. Het is ineens behoorlijk fris, maar gelukkig is er een kampvuur om warm te blijven. Uitgeput plof ik neer bij het kampvuur en hier een aantal uren gezellig te kletsen met iedereen en om 22:00 uur zoek ik mijn bed op. Dit is een matje op de grond en met 3 dekens om me heen, heb ik het gelukkig niet meer koud en val ik in een diepe slaap vol.

Een meerdaagse trektocht door de jungle bij Chiang Mai

De ochtend op de tweede dag van de trektocht in Chiang Mai

Ik word al vroeg gewekt door een aantal hanen die luid kukelend aankondigen dat de dag begonnen is. Na een heerlijk ontbijt start de tweede dag van de trektocht en verlaten we het dorpje en ik zie eindeloze rijstvelden waar we dwars doorheen wandelen. Wat is het hier mooi! Het landschap verandert continu en ik verbaas me hoe groen het hier is, hoe hoog de bomen zijn en hoe ontzettend mooi het hier is. Dit is puur genieten!

Na twee uur lopen komen we in het volgende dorpje aan en is het tijd om even te rusten. Dit dorpje telt 10 inwoners en ze begroeten ons allemaal even hartelijk met de welbekende Thaise glimlach! Even later lopen we verder en al snel komen we aan bij de eerste rivier die we moeten oversteken. Er is geen keus en we moeten door de rivier heen en tot aan mijn middel loop ik door het water. Ik voel me een echte jungle queen! Wat een gaaf avontuur!

Gelukkig haal ik veilig de overkant en is mijn rugzak nog helemaal droog.

Een meerdaagse trektocht door de jungle bij Chiang Mai

De middag op de tweede dag van de trektocht in Chiang Mai

De gids loopt voorop en hij heeft een groot kapmes bij zich waarmee hij continu de bladeren weghakt die ons pad versperren. We lopen op paden wat eigenlijk niet eens paden zijn! Na twee uur dwars door de jungle te hebben gelopen, is het weer tijd om even te pauzeren. Deze keer stoppen we bij de rivier en kunnen we even afkoelen in het water.

Hup mijn schoenen uit en een verfrissende duik in het koele water doet mij goed!

Het laatste stuk lopen we weer op iets beter begaanbare wegen en uiteindelijk komen we bij aan een olifantenkamp waar ik twee olifanten zie lopen. Men vertelt ons dat de olifanten gered zijn van het vreselijke werk om met toeristen rond te lopen. Geen idee of dit waar is of dat dit een verhaal is wat ze ons op de mouw spellen. Ik besluit om de olifanten maar wat bananen te geven en ze verder maar gewoon met rust te laten.

Ik geniet weer van een heerlijke lunch en het laatste deel van deze dag varen we een klein uurtje op een bamboevlot de rivier af om in het volgende dorpje aan te komen waar we de nacht doorbrengen. Dit dorpje telt maar 5 huizen en een handje vol mensen en toch zeker weer 100 dieren die ik overal rond zie lopen. Als de avond invalt verzamelen we ons weer om het kampvuur en drinken we gezellig een paar biertjes en eet ik de beste Pad Thai die ik ooit geproefd heb.

De wandeltocht was erg lang vandaag en om 22.00 uur val ik als een blok heel voldaan in slaap.

De derde dag van de trektocht in Chiang Mai

Het zijn weer de hanen die ervoor zorgen dat ik vroeg wakker word en ik besluit om het piepkleine dorpje te verkennen. Maar het dorpje is zo klein, dat ik er zo klaar mee ben, maar van bovenop de heuvel zie ik ineens de mist en de wolken wegtrekken en zo komen de bergen en de zon langzaam te voorschijn. Wat een mooi geluksmomentje vroeg op de ochtend is dit! Er overvalt me weer een gevoel van puur geluk en rustig blijf ik zitten totdat de zon helemaal opgekomen is.

De tocht op de bamboeraft

Deze dag gaan we na het ontbijt direct een aantal uren varen op de bamboe raft. Dit bootje wordt ter plekke door de gidsen ingenieus in elkaar gezet. Onze tassen kunnen op een speciale stellage hoog en droog op de raft staan. Het raften is een gaaf avontuur! We varen door een landschap zo mooi, dat je denkt dat je in een attractiepark bent, waar ze het speciaal zo mooi aangelegd hebben.

Dit is het groene hart van Thailand!

Ongerepte natuur, eindeloze rivieren en hoge bomen! Met continu dit geweldige uitzicht varen we een paar uur heerlijk over de rivier. Af en toe komen we bij stroomversnellingen en dan schreeuwt de gids heel hard dat we moeten gaan zitten en dit maakt het een avontuurlijk tochtje! Rond het middaguur meren we ergens aan en krijgen we wederom een heerlijke maaltijd voorgeschoteld en is het helaas al weer tijd om naar Chiang Mai te rijden.

Een meerdaagse trektocht door de jungle bij Chiang Mai

Wat vond ik van de trektocht in Chiang Mai?

Wat is de tijd voorbij gevlogen, maar wat was het bijzonder leuk! Ik snak wel echt naar een warme douche, naar schone kleren en naar een nacht doorbrengen in een heerlijk bed in mijn hotel. Maar dit avontuur had ik niet willen missen! Het was fantastisch!!

Bekijk hier mijn reisroute voor het noorden van Thailand 2 weken

Tips inpaklijst

• Neem een fijne rugzak mee waar je al je spullen in kunt doen en die tegen een stootje kan.
  • Er is geen mogelijkheid op je batterij op te laden, dus een goede powerbank is onmisbaar.
  • Er is weinig stroom in de locaties waar je slaapt, dus een zaklamp is erg handig.
  • Het is handig om je rugzak in te pakken door gebruik te maken van een Packing Cube set.
  • ’s Avonds kunnen de wandelschoenen uit en dan is het fijn om sandalen of slippers aan trekken.
  • Een sneldrogende handdoek is onmisbaar!

Tip hotel Chiang Mai

Altijd als ik in Chiang Mai ben, dan verblijf ik in Riverside House and Breakfast. De avondmarkt ligt op loopafstand en er is een 7/11 naast het hotel. Kortom, een perfecte locatie! Het zwembad en de tuin zijn mooi en heerlijk. De kamers zijn ruim, mooi en schoon.

• Check hier de beschikbaarheid voor dit hotel.
  • Niet wat je zoekt? Vind hier meer accommodaties in Chiang Mai!
Riverside House Chiang Mai

Tips boeken Thailand

Lees meer over het noorden van Thailand